Skip to content

E-ticaret terimleri sözlüğü

Yazı İçerik Klavuzu

E-ticaret terimleri ve anlamları

A’dan Z’ye e-ticaret terimleri sözlüğü ile, e-ticarette en çok kullanılan kavramların anlamlarını öğrenebilirsiniz.

E-ticaret, online ortamda yapılan her türlü ürün, bilgi, hizmet satın alma süreçlerini kapsar. E-ticarete yeni başlayacaklar için hazırladığımız bu sözlük aynı zamanda e-ticaret hizmeti almak isteyen kişiler için de faydalı olacaktır. E-ticaret kavramları genellikle İngilizce olarak kullanılır. Bu yüzden e-ticarete dair terimlerin Türkçe karşılıkları ve bu terimlerin anlamlarını sözlükte bulabilirsiniz.

Listemizde bulamadığınız ve merak ettiğiniz e-ticaret terimlerini yazın, sayfamızda yayınlayalım!

A
Accessibility / Ulaşılabilirlik, web sitesi içeriklerinin farklı yetilere sahip insanlar tarafından ne kadar kullanılabildiğini tanımlayan bir terimdir. Örneğin, görme engelli bir kullanıcı bir web sitesini gezerken ses sentezleyicisi kullanarak sitede yazılanları duyabilir.

A/B testi, bir web sitesinin ya da uygulamanın en verimli versiyonunu belirlemek için iki farklı sürümün kullanıcılara sunulmasıdır. Kullanıcı deneyimleri ile elde edilen veriler ve yapılan analiz, söz konusu web sitesi veya uygulamanın en verimli versiyonuna geçilmesini sağlar.

Americans with Disabilities Act (ADA) Uyumluluğu, engelli bireylerin yaşadığı zorlukları bir nebze olsun ortadan kaldırmak amacıyla 1990 yılında yürürlüğe giren ABD yasasıdır. Engelli Amerikalılar Yasası (ADA), bir web sitesinin engelli kişilere engelli olmayan akranlarıyla aynı erişimi sağlaması gerektiğini belirtir. Web tasarımı açısından ADA uyumluluğu resimlere alternatif metin, videolara altyazı eklemek, sesli veya görsel içerik için kullanımı kolay dökümler sağlamak anlamına gelir.

Alt etiket, web sitesindeki resimlerin arka ucuna açıklayıcı metin eklenmesini sağlayan etiketlerdir. Böylece resimler görüntülenmediğinde bile kullanıcılar alternatif bir metinle karşılaşacaktır.

B

Back-end / Arka Uç, web sitesinin ziyaretçilerinden gizlenen bölümünü ifade eden terimdir. Web sitenizin bu bölümü genellikle kodunuzu ve sitenizi çalıştıran diğer bilgileri içerir.

Breadcrumb Navigation, genellikle hemen çıkma oranını azaltmak için kullanılan Breadcrumb Navigation, kullanıcıların sitede belirli bir noktaya ulaşmak için izledikleri yolun izini oluşturur.

B2B (Business to Business) Web Design, işletmeler arasındaki geleneksel ticaretin, dijital ortamda gerçekleştirilmesi amacıyla hazırlanan bir e-ticaret sitesi tasarımıdır.

B2C (Business to Consumer) Web Design, üretici ya da tedarikçi firmaların doğrudan tüketiciye ulaşarak yaptığı ticaretin, dijital ortamda da gerçekleştirilmesi amacıyla hazırlanan bir e-ticaret sitesi tasarımıdır.

C

C2C (Customer To Customer) Nedir?

C2C (Customer To Customer), üreticilerin dahil olmadığı, tüketicilerin online bir platform veya web sitesinde bir araya gelerek ürün/hizmetlerini kendi belirledikleri fiyatlarla sergileyip sattığı ticaret biçimidir. Herhangi bir üretim söz konusu olmadığından dolayı bu iş modeli ‘tüketiciden tüketiciye’ olarak adlandırılmıştır. E-ticaret siteleri üzerinden ev veya araç kiralamak, araç alıp satmak, ikinci el ürünlerin alınıp satılması gibi işlemler bu ticaret modeline örnektir.

Canlı Destek Nedir?

Canlı Destek, web sitesini ziyaret eden kullanıcıların, firmaya anında ulaşmasını ve akıllarındaki soruları iletmelerini sağlayan müşteri hizmetleri uygulamasıdır. Canlı destek için hazırlanan yazılımlar genellikle sohbet penceresi şeklinde sunulmaktadır.

Cashback (Geri Ödeme) Nedir?

Cashback (Geri Ödeme), bir çok online alışveriş sitesi ve bankanın müşterilerini artırmak için kullandığı popüler bir teşvik işlemdir. Bu sistemle yapılan alışverişlerde, ödenen ücretin belirli bir yüzdelik kısmı geri alınabilmektedir.

Cayma Hakkı Nedir?

Cayma Hakkı, kullanıcıların yaptığı online alışverişlerde, tüketici mağduriyetini ortadan kaldırmaya yönelik oluşturulmuş yasal haktır. Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun kapsamında yürürlüğe girmiş olan bu hak ile tüketici, satın aldığı bir ürünü kanunda belirtilen süre dahilinde, hiçbir gerekçe göstermeksizin iade edebilir ve ücretini kesintisiz olarak geri alabilir.

Click Through Rate (CTR) Nedir?

Türkçe karşılığı ‘Tıklama Oranı’ olan CTR, bir bağlantıyı tıklayan kullanıcıların o bağlantıdaki bir sayfayı, e-postayı veya reklamı görüntüleyen toplam kullanıcı sayısına oranıdır. Örneğin; toplamda 1.000 kez gösterilmiş bir reklama 40 kez tıklanması sonucunda Tıklama Oranı => 40/1000 = 0,04 yani %4 olur.

Conversion Rate / Dönüşüm Oranı Nedir?

Conversion Rate / Dönüşüm Oranı, bir web sitesini ne kadar kişinin ziyaret ettiği ve bu kişilerin kaçının satın alma, abonelik, vb. eylemleri gerçekleştirdiğini gösteren istatiksel orandır. Siteyi sadece ziyaret eden kişilerle, aktif olarak kullanan kişileri karşılaştırmaya olanak tanır. Bu ölçüm yalnızca satış ve reklamlar üzerinden gerçekleştirilmez. Bazen dönüşüm oranı, bir e-mail listesi için oturum açmak veya bir form doldurmak da olabilir.

Conversion Rate Optimization / Dönüşüm Oranı Optimizasyonu (CRO) Nedir?

Conversion Rate Optimization / Dönüşüm Oranı Optimizasyonu (CRO), A/B testi ve çok değişkenli testlerle yapılan ölçümler sonucunda reklam, pazarlama, satış gibi süreçleri iyileştirmeye yönelik gerçekleştirilen çalışmalardır. Sitedeki etkileşimi artıracak bir buton, görsel tasarım ya da anahtar kelime değişikliği bu optimizasyon için kullanılan birkaç yöntemdir.

Cost Per Action (Aksiyon Başı Maliyet) Nedir?

Cost Per Action (Aksiyon Başı Maliyet), e-ticaret sitelerinde bir satış, abone olma, üyelik, tıklama veya form gönderme gibi belirli bir eyleme göre reklamları ölçme ve fiyatlandırma şeklidir. Söz konusu eylem gerçekleştikçe yayıncıya ücret ödenir.

Cost Per Click (Tıklama Başı Maliyet) Nedir?

Cost Per Click (Tıklama Başı Maliyet), bir internet reklamına tıklandığında reklam veren işletme tarafından yayıncıya ödenen ücret miktarıdır.

Cost Per Mille (Gösterim Başı Maliyet) Nedir?

Cost Per Mille (Gösterim Başı Maliyet), reklam veren işletmenin, bir reklamın 1.000 kez gösterimi veya görüntülenmesi halinde ödediği ücret miktarıdır. Bu bakımdan ‘bin başına maliyet’ olarak da adlandırılmaktadır.

Cost Per Lead (Lead Başı Maliyet) Nedir?

Cost Per Lead (Lead Başı Maliyet), reklamverenlerin belirlediği iletişim formu, üyelik gibi etkinliklerin gerçekleştirilmesi sonucunda yapılan ödeme miktarıdır.

Cost Per Sale (Satış Başı Maliyet) Nedir?

“Satış Başına Ödeme” anlamına gelen bu yöntemle reklam verildiğinde, kullanıcının sadece reklam üzerinden gelerek ürünü satın alması halinde reklam yayıncısına para ödenmektedir.

Cookie / Çerez Nedir?

Cookie / Çerez, kullanıcıların giriş yaptığı e-ticaret sitelerinde, ilgilendiği ürün ve hizmetlerin bir sonraki girişinde tanınmasını, böylece alakalı ürünlerin ön plana çıkarılmasını sağlayan sistemdir.

Ç

Çapraz Satış Nedir?

Çapraz Satış, günlük hayatta da sıkça karşılaşılan bir satış tekniğidir. Bu stratejide müşterinin satın aldığı ürünle alakalı bir başka ürünün de satılması amaçlanmaktadır. Bir printer satışı esnasında ekstra bir kartuş satılması çapraz satışa örnektir.

D

Davet Sistemi Nedir?

Davet Sistemi, siteye yeni müşteri kazandırmak amacıyla, mevcut müşterinin ödüllendirilerek diğer kullanıcıları teşvik etmesini sağlamaktır. Mevcut müşteri ödülü olarak hediye çeki, alışveriş puanı, ekstra indirim gibi yöntemler kullanılabilir.

Desi Nedir?

Desi, genellikle kargo sektöründe kullanılan, bir gönderinin paketi ile birlikte taşıdığı hacimsel ağırlığını ifade eden bir ölçü birimidir. Gönderimi yapılacak paketin en, boy ve yüksekliği birbiri ile çarpılır ve çıkan sonuç 3000’e bölünerek desi hesabı yapılmış olur. Örneğin, eni 20, boyu 40, yüksekliği ise 30 cm olan bir paket 8 desi’dir. (20 x 40 x 30 = 24.000 / 3.000 = 8 desi)

Dijital Pazarlama Nedir?

Dijital Pazarlama, bir ürün veya hizmetin tanıtılması ve satılması sürecinin bilgisayar, cep telefonu ve diğer dijital platformlar kullanılarak yürütülmesidir. Bu yöntemde reklam ve pazarlama çalışmaları arama motoru, web siteleri, sosyal medya, mobil uygulama gibi kanallar üzerinden yapılmaktadır.

Dijital Ticaret Nedir?

Dijital Ticaret, ürün veya hizmetlerin internet üzerinden alım satımıdır. Elektronik ticaret ya da e-ticaret isimleriyle de kullanılmaktadır.

Dikey E-ticaret Nedir?

Dikey E-ticaret, ürün yelpazesi geniş olmayan, belirli ürün ve ürün gruplarının satışını yapan işletmelerin ticaret şeklidir. Örneğin, teknolojik ürünler içerisinden sadece bilgisayar satmayı tercih eden bir işletme dikey e-ticaret yöntemini kullanmaktadır.

Distribütör Nedir?

Distribütör, herhangi bir üreticiye veya tedarikçiye ait ürünlerin tanıtım, satış ve dağıtımını üstlenen kişi ya da firmalara verilen isimdir. Distribütörler, aracılığını yaptığı üretici ve tedarikçiden komisyon alarak çalışmaktadır.

Doküman Nedir?

Doküman, elektronik ortamda veya kağıt üzerinde yazılı ve görselleştirilmiş bilgiler içeren, bu bilgileri raporlamaya ve iletmeye yarayan belgedir.

Domain Name System (DNS) Nedir?

Domain Name System (DNS), Türkçe karşılığı ‘Alan Adı İsimlendirme Sistemi’dir. İnternet ağını oluşturan her birim sadece kendine ait bir IP adresine sahiptir. Bu IP adreslerine kullanıcıların daha kolay ulaşım sağlayabilmesi için basit kelimeler ve sayılar kullanılarak alan adı (Domain Name System) oluşturulmaktadır.

Dosya Transfer Protokolü (File Transfer Protocol / FTP) Nedir?

Dosya Transfer Protokolü (File Transfer Protocol / FTP), internete bağlı iki ya da daha fazla aygıt arasında dosya transferini sağlayan sistemdir. Transfer için aygıtların aynı FTP servisi ya da yazılımını kullanıyor olması gerekmektedir.

Download / İndirme Nedir?

Download / İndirme, internetteki fotoğraf, müzik, video, oyun, belge, vb. verilerin telefon/tablet/bilgisayar gibi dijital cihazlara aktarılmasıdır. Ayrıca bu dijital cihazlardan, bir web sayfasının görüntülenmesi de download olarak kabul edilir.

Dönüşüm Hunisi Nedir?

Dönüşüm Hunisi, kullanıcıların müşteri haline gelene kadar tüm satın alma yolculuğunu temsil eden stratejik bir sistemdir. Ziyaretçilerin ne kadarının huni içerisinde yer alan adımları tamamlayarak sonraki aşamaya devam ettiği, sonuca ulaşmayan kullanıcıların hangi adımda işlemi bitirdiğini görmek ve bu konuda çalışmalar yapmak adına verimli bir yöntemdir. Her bir adım kendi içerisinde değerlendirilebileceği gibi, akışı aksatan adımlar da dönüşüm hunisi sayesinde kolayca belirlenebilmektedir.

Dropshipping (Stoksuz E-ticaret) Nedir?

Dropshipping (Stoksuz E-ticaret), satıcıların ürünlerini stoklaması ve depolamasına gerek kalmadan müşteri siparişlerini kabul ettiği bir perakende satış şeklidir. Müşterinin site üzerinden satın alma gerçekleştirmesinin ardından, sipariş tedarikçiye iletilir ve tedarikçi ürünü doğrudan müşteriye gönderir.

E

E-arşiv Fatura Nedir?

E-arşiv Fatura, elektronik fatura uygulaması kapsamı dışında kalan kurum ya da kişiler arasındaki kağıt fatura işlemleri ve saklanmasının elektronik ortamda bulundurulmasıdır. Alıcıya gönderilmesi gerekmez ancak belirli dönemlerde Gelir İdaresi Başkanlığı’na gönderilmesi zorunludur.

E-commerce Nedir?

E-commerce, elektronik ticaret ya da kısaca e-ticaret olarak da isimlendirilmektedir. Ürün ve hizmetlerin üretim, tanıtım, satış, sigorta, dağıtım ve ödeme gibi işlemlerinin internet ağı üzerinden yapılma şeklidir. Diğer bir deyişle, ticaretin elektronik ortamda yapılması kavramıdır. E-commerce ile ilgili daha geniş bilgi için E-ticaret nedir, nasıl yapılır? sayfamızı ziyaret edin.

E-fatura Nedir?

E-fatura, elektronik ortamda hazırlanan, basılması zorunlu olmayan, klasik kâğıt fatura ile aynı niteliklere ve işleve sahip olan fatura türüdür.

E-ihale Nedir?

E-ihale, genellikle B2B (şirketler arası ticaret) alanında kullanılan, açık artırma ya da eksiltme yöntemlerini de içeren ve elektronik ortamda yapılan ihale türüdür.

E-ihracat Nedir?

E-ihracat, yurt dışına yapılan satışların e-ticaret sitesi üzerinden gerçekleştirilmesidir. İhracat yapan diğer işletmeler ile e-ihracat işletmeleri için aynı haklar ve muafiyetler geçerlidir.

E-imza Nedir?

E-imza, elektronik ortamlarda ıslak imza yerine kullanılabilen yasal kimlik doğrulama sistemidir. Kullanım amacına göre bireysel ya da kurumsal olarak alınabilir.

E-mail Marketing / E-posta Pazarlama Nedir?

E-mail Marketing / E-posta Pazarlama, genellikle tanıtım veya eğitim içeriği barındıran, insanları bir ürün veya hizmet satın almaya teşvik edici e-postaların mevcut ya da potansiyel müşterilere gönderilmesi üzerinden yapılan dijital pazarlama yöntemidir.

E-pazarlama Nedir?

E-pazarlama, e-ticaret siteleri tarafından kullanılan ve çoğunlukla dijital reklam çalışmalarını içeren pazarlama tekniğidir.

E-retailing / E-perakendecilik Nedir?

E-retailing / E-perakendecilik, internet üzerinden dijital kanalları kullanarak yapılan satış işlemine e-perakendecilik denmektedir. Bu ticaret modelinde e-ticaret siteleri, ürün ve hizmetleri tedarik ederek, internet ortamında son kullanıcıya/tüketiciye satar.

E-şirket Nedir?

E-şirket, ürün veya hizmetlerinin satış ve pazarlamasını online ortamda gerçekleştiren şirketlerdir. Bu şirketler müşteri, bayi, iş ortağı iletişimlerini ve tüm ticari eylemlerini yasal ve geçerli mevzuatlara uygun olarak elektronik ortamda gerçekleştirmektedirler.

E-ticaret Nedir?

E-ticaret, bir işletmenin ürün veya hizmetlerini elektronik ortamda satışa sunması, tüketicilerin de yine bu elektronik ortam üzerinden söz konusu ürün ve hizmetleri satın alması ile gerçekleşen ticaret modelidir. E-commerce ile ilgili daha geniş bilgi için E-ticaret nedir, nasıl yapılır? sayfamızı ziyaret edin.

European Article Number / International Article Number (AEN) Nedir?

European Article Number / International Article Number (AEN), ürünlerin ambalajlarına barkod olarak basılan koddur. Bu kodlar ürünü, üreticiyi ve ürünün niteliklerini tanımlamakta ve ürüne özel 12 veya 13 haneli olabilmektedir. Artık ‘International Article Number’ olarak isimlendirilmektedir ancak kısaltması (AEN) değiştirilmemiştir.

Elektronik Kimlik Belgesi (EKB) Nedir?

Elektronik Kimlik Belgesi (EKB), web sitelerinin kimliği yerine geçen ve onay kurumları tarafından verilen dijital sertifikadır. Elektronik kimlik belgesi (EKB), e-ticaret sitelerinin kimliğini belgelerken aynı zamanda kullanıcıların bilgilerinin şifrelenerek güvenli bir şekilde ilgili yerlere ulaşacağının da göstergesidir. EKB sahibi sitelerin URL adreslerinin başında “http” yerine “https” ibaresi bulunur.

Elektronik Veri Değişimi (EVD) Nedir?

Elektronik Veri Değişimi (EVD), çeşitli bilgi ve belgelerin, elektronik ortamda muhafaza edilip kişiler, kurumlar ve işletmeler arasında paylaşılmasını sağlayan sistem. Bu veriler e-ticaret sektörü dışında normal şartlarda kağıt halinde tutulmaktadır. EVD bilgi ve belge kaybını büyük oranda engellemektedir.

Elleçleme Nedir?

Elleçleme, hammadde, kutu, sandık, palet, yük, malzeme, vb. ürünlerin bir noktadan başka bir noktaya, makinelerle ya da insan gücü ile en verimli ve doğru şekilde taşınması anlamına gelmektedir.

Entegrasyon Nedir?

Entegrasyon, teknik olarak yazılımların, sistemlerin bir arada ve uyumlu bir şekilde otomatik bir yapıda haberleşmesi ve veri alışverişinde bulunması anlamına gelmektedir. E-ticaret sitelerinde iki farklı platformda bulunan veri, ürün, stok, faturalandırma, ödeme gibi öğelerin birbiriyle uyumlanmasını sağlamaktadır. Entegrasyon işlemi, aynı ürünün farklı platformlarda satılabilmesini ve farklı sistemler üzerinden ödeme alınabilmesini mümkün kılmaktadır.

Envanter Nedir?

Envanter, bir işletmenin belirli bir tarihe ilişkin para, değerli kâğıtlar, taşınır ve taşınmaz mal varlıklarının, alacaklarının ve borçlarının sayım, kontrol ve düzeltme yaparak saptanmasıdır.

Erişim Nedir?

Erişim, belirli bir adresteki verilere görüntüleme, okuma veya yazma işlemi gerçekleştirebilecek şekilde ulaşabilme işlemidir. Bir web sitesinin sorunsuz bir şekilde görüntülenmesi, o siteye erişim sağlandığını gösterir.

Exit Rate / Sayfadan Çıkma Oranı Nedir?

Exit Rate / Sayfadan Çıkma Oranı, bir web sitesinde birden fazla sayfada gezinmiş bir kullanıcının son ulaştığı sayfada siteden çıkması durumunda, söz konusu sayfayı terk edenlerin toplam ziyaretçi sayısına bölünmesi ile bulunan orandır. Örneğin, bir sayfayı toplam 1.000 kişinin ziyaret ettiğini ve 300 ziyaretçinin bu sayfada siteyi terk ettiğini varsayarsak, Exit Rate => 300/1000 = 0,3 yani %30 olmaktadır.

F

Facebook Login Nedir?

Facebook Login, Facebook üyelik bilgilerini kullanarak, Facebook entegrasyonunu gerçekleştirmiş üçüncü parti site ve uygulamalara giriş yapabilmektir. Bu entegrasyon, internet siteleri ve uygulamalar için de daha pratik üye edinmelerine olanak sağlamaktadır. Bu sistem sayesinde kullanıcılar e-ticaret sitelerine doğrudan Facebook’ta yer alan bilgileri ile üye olup, giriş yapıp, alışveriş yapabilirler. “Connect with Facebook” ya da “Facebook Connect” gibi isimlerle de anılmaktadır.

Facebook Store Nedir?

Facebook Store, bir e-ticaret sitesinin, Facebook sayfasındaki takipçilerine de ürün ve hizmetlerini sunması ve satmasını sağlayan, Facebook tarafından geliştirilmiş bir sanal mağazadır.

Fatura Adresi Nedir?

Fatura Adresi, ürün ve hizmet alışverişleri için hazırlanmış olan faturanın gönderileceği adrestir. Online alışverişlerde siparişin teslim edileceği adres ile fatura adresi farklı olabilmektedir.

Favicon Nedir?

Kısayol simgesi, website ikonu, sekme ikonu, URL ikonu veya yer imi ikonu olarak da bilinen Favicon (Favorites Icon), açık olan bir sekmenin sol tarafında görülen küçük site simgesidir.

Filtre Bloğu Nedir?

Filtre Bloğu, farklı konu başlıklarındaki ürün veya hizmetleri, bir filtre aralığında listeleyebilmeyi sağlayan sistemdir. Örneğin, filtre bloğu sayesinde kullanıcılar “100 TL’den ucuz” ürünleri listeleyebilir.

Firewall / Güvenlik Duvarı Nedir?

Firewall / Güvenlik Duvarı, bilgisayar ile ağ arasında çalışan ve güvenilir olmayan ağ trafiklerinin geçişini önleyen koruma sistemidir.

Fiyat Karşılaştırma Sitesi Nedir?

Fiyat karşılaştırma siteleri bir nevi reklam şirketi gibidir. E-ticaret yapan işletmelerin XML bağlantılarıyla ya da entegrasyonlar ile ürünlerini aktardıkları, ürünlerin uygun fiyatlardan en pahalı fiyatlara göre sıralandığı sitedir.

Fulfillment Nedir?

Fulfillment, bir ürünün, sipariş anından müşteriye teslimine kadar olan tüm sürecin yönetilmesinde kullanılan sistemdir. Satış sonrası değişim ve iade süreci de bu sisteme dahildir.

G

Growth Hacking Nedir?

Growth Hacking, bir şirketin en kısa sürede hızlı bir şekilde büyümesine odaklanarak yürütülen pazarlama stratejisidir. Growth Hacker adı verilen dijital pazarlama uzmanları tarafından çalışmalar yapılarak gelişme sağlanır.

Google Ads Nedir?

Google Ads, Google’ın sunmuş olduğu, dijital platformlarda reklam vermek için kullanılan hizmettir. Google Ads ile reklam veren kullanıcıların reklamları metin, görsel ya da video içerikli reklamlar olabilmektedir. Ayrıntılı bilgi için Google Ads Nedir ve Reklam Nasıl Verilir? yazımızı okuyabilirsiniz.

Google AdSense Nedir?

Google AdSense, Google tarafından geliştirilen, web site sahiplerinin sitelerinde reklam göstermesini sağlayan bir platformdur. Bu sistemle Google, aldığı reklamları AdSense kullanıcılarının sitelerinde yayınlar ve reklam gelirlerinden pay verir.

Google Analytics Nedir?

Google Analytics, web siteleri ya da uygulamalardaki trafik ölçümünün yapılabilmesini ve bu trafiklerin belirli zamanlar ile karşılaştırılmasını sağlayan ücretsiz bir Google hizmetidir. Analytics ile ziyaretçilerin hangi kaynaktan geldiği, demografik özellikleri, coğrafi konumları gibi detaylar analiz edilebilir.

Google My Business (Google Benim İşletmem) Nedir?

Google My Business (Google Benim İşletmem), Google tarafından işletmelere sunulmuş bir hizmettir. Kullanıcıların işletmeleri kolaylıkla bulabilmelerini, işletmenin çalışma saatleri, görselleri, hizmetleri, iletişim adresi ve ziyaret eden kullanıcıların yorumları gibi detayların görüntülenmesini sağlar. Bu araç ayrıca Google Haritalar ile de entegre çalışmakta ve kullanıcılara yol tarifi vermektedir. Google Benim İşletmem Rehberi yazımızdan detaylı bilgi alabilirsiniz.

Google Remarketing Nedir?

Google Remarketing, ‘Yeniden Pazarlama’ anlamına gelen bir pazarlama stratejisidir. Daha önce siteyi ziyaret etmiş ya da reklamlarına tıklamış kişilere, ilgilendikleri ürünlerin aynılarını ya da benzerlerini diğer dijital alanlarda da göstererek yeniden alışveriş yapmalarını sağlamak için kullanılır.

Google Rich Snippets Nedir?

Web sitelerinin, Google ya da farklı arama motorlarındaki sonuçlarda, kullanıcılara ek bilgiler sunması ve öne çıkmasını sağlayan bir sistemdir. Örneğin, e-ticaret sitesinde satışa sunulan herhangi bir ürünün, arama sonuçlarında çıkan puanı ve görseli kullanıcılara daha verimli ulaşmanın bir yoludur.

Google Search Console Nedir?

Google Search Console, bir web sitesinin Google arama sonucu sayfasındaki durumunu izlemesi, yönetmesi, kontrol etmesi ve optimize etmesini sağlayan araçtır. Sitenin Google aramada nasıl performans gösterdiğinin gözlemlenmesine ve daha iyi performansın sağlanmasına yardımcı olur.

Google Tag Manager Nedir?

Google Tag Manager, ‘Google Etiket Yöneticisi’ olarak da adlandırılmaktadır. Web sitesi ve uygulamalarda yer alan etiketleri, izleme kodlarını ve parçacıkları takip etmeyi ve güncellemeyi pratik hale getiren bir Google hizmetidir. Google Tag Manager ile hazırlanan etiketler, dijital pazarlama verilerini toplamada büyük fayda sağlamaktadır.

Google Webmaster Tools Nedir?

Google Webmaster Tools, bir web sitesindeki sayfalar, en çok görüntülenen sayfalar veya yayınlar, anahtar kelime sıralaması gibi tüm web sitesi ayrıntılarının görüntülenmesini sağlayan araçtır.

Görsel Optimizasyonu Nedir?

Görsel Optimizasyonu, dijital dünyada oldukça etkili olan görsellerin boyutu, adı, kalitesi, formatı, yüklenme hızı, trafiği ve özgünlüğünü ile ilgili yapılan çalışmalar bütünüdür.

Güvenlik Nedir?

Güvenlik, verilere izinsiz erişimi engelleyen ve güvenli tutmayı sağlayan koruyucu sistemdir.

H

Harekete Geçirici Mesaj / Call to Action (CTA) Nedir?

Harekete Geçirici Mesaj / Call to Action (CTA), e-ticaret sitelerinin sıklıkla kullandığı “Satın Al”, “İndirimi Gör”, “Ürüne Git” gibi mesajlar içeren buton ya da bağlantıdır. Blog yazıları, site görselleri ve çeşitli reklamlarda kullanılan CTA, kullanıcıyı tıklama yolu ile herhangi bir eyleme teşvik etmektedir.

Hosting / Web Barındırma Nedir?

Hosting / Web Barındırma, bir web sitesinde yayınlanmak istenen tüm sayfaların, resimlerin, belgelerin veya dokümanların, kullanıcıların erişebileceği şekilde bir sunucu bilgisayarında depolanması hizmetidir.

HTML / Hyper Text Markup Language Nedir?

HTML / Hyper Text Markup Language, Türkçe’de ‘Hiper Metin İşaretleme Dili’ olarak çevrilmektedir. Web sayfası oluşturmak için kullanılan kodlamadır. < ve > sembollerinin arasına yazılan komutları çalıştırır. Tarayıcılar tarafından okunur, yorumlanır, görselleştirilir ve web sitesi ya da sayfası olarak görüntülenir.

HTTP / Hyper Text Transfer Protocol Nedir?

HTTP / Hyper Text Transfer Protocol, web sayfalarının görüntülenmesini sağlayan sistemdir. Sunucu ve bilgisayar arasında bir nevi köprü görevi görmektedir. Tüm internet kullanıcılarının tıkladığı her sayfa için sunucuya istek gider ve gelen cevap sayfa olarak kullanıcıya gösterilmiş olur.

HTTPS / Hyper Text Transfer Protocol Secure Nedir?

HTTPS / Hyper Text Transfer Protocol Secure, ‘Güvenli Hiper Metin Transferi Protokolü’ anlamına gelmektedir. Temelde HTTP (Hyper Text Transfer Protocol) ile aynı işlevi yapıyor olsa da, Http ile belli bir oranda güvenli veri aktarımı sağlanırken Https ile bu güvenliğin daha da arttırılmış biçimi kullanılabilmektedir.

Hemen Çıkma (Bounce Rate) Oranı Nedir?

Hemen Çıkma (Bounce Rate) Oranı, belirli bir zaman periyodu içerisinde, siteyi ziyaret edenlerin tek sayfaya göz atanlar ile birden çok sayfada gezinen kullanıcılar arasında hesaplanan orandır. Örneğin, 800 kişinin ziyaret ettiği bir sitede 200 ziyaretçinin tek sayfaya göz atıp çıkması durumunda hemen çıkma oranı (Bounce Rate) => 200/800 = 0,25 yani %25 olur.

I

Impression (Görüntüleme) Nedir?

Impression (Görüntüleme), arama motoru sonuç sayfası, web sitesi, görüntülü reklam ağı gibi ortamların tamamında, içeriğin kullanıcılar tarafından kaç kez görüntülendiğinin izlenmesidir.

Imprinter Nedir?

Imprinter, POS cihazı adı verilen ödeme terminallerinin kullanılmadığı önceki dönemlerde, kart ile ödeme yapmayı sağlayan manuel kullanımlı cihazdır. İş yerleri bu cihazı kullanarak, kartın ön yüzündeki kart bilgilerini satış belgesi üzerine geçirmekte, satış tutarı ve işlem tarihini yazdıktan sonra kart sahibine belgeyi imzalatmaktaydı.

Issuer Bank Nedir?

Issuer Bank, müşterilerine kredi kartı ya da banka kartı basarak, finansal açıdan hizmet veren bankalar veya firmalardır. Söz konusu kartların temel sahibi, kartlarda yer alan manyetik bant, numara, metin ve logo gibi unsurlara bakılarak anlaşılabilir.

İ

İleti Yönetim Sistemi (İYS) Nedir?

İleti Yönetim Sistemi (İYS), tüm hizmet sağlayıcıların güncel ticari elektronik ileti onaylarını kaydettikleri ulusal veri tabanı sistemidir. Bu sistem, 6563 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun kapsamındaki Ticari İletişim ve Ticari Elektronik İletiler Hakkında Yönetmelik ile düzenlenmiştir.

İlişkilendirme Modeli (Attribution Modeling) Nedir?

İlişkilendirme Modeli (Attribution Modeling), dönüşüm yolunda gerçekleşen müşteri hareketlerinin, son eyleme gelene kadar gerçekleştirdiği tüm eylemleri baz alarak yapılan hesaplama modelidir. Örneğin, bir reklama tıklayan kullanıcının, söz konusu reklama tıkladığı anahtar kelime ile birlikte, öncesinde aratıp reklama ulaştığı diğer anahtar kelimelerin de dikkate alınarak ölçülmesi bir ilişkilendirme modelidir.

İndirim Kuponu / Promosyon Kodu Nedir?

İndirim Kuponu / Promosyon Kodu, tüketicilere tek seferlik ya da belli sürelerde geçerli olacak indirimler sunmak için, özel olarak hazırlanmış kodlardır. E-ticaret siteleri, belirli kampanyalar dahilinde veya belirli şartların yerine getirilmesi durumunda müşterilerine bu kodları tanımlamaktadırlar. Kullanıcılar da online alışverişin ödeme adımında bu kodları kullanarak indirim almış olur.

İndirim Oranı Nedir?

İndirim Oranı, ürün veya hizmetlerin indirimli fiyatının, normal fiyatından ne kadar eksik olduğunu ifade eden orandır.

İnternet Nedir?

İnternet, bilgisayar sistemlerini TCP/IP protokolü ile birbirine bağlayan elektronik iletişim ağıdır. Tüm telekomünikasyon ağlarındaki mevcut bireylerin birbiriyle iletişimini sağlar ağlar arasında bilgi taşımacılığı yapar.

İrsaliye Nedir?

İrsaliye, satışı tamamlanmış ve sevkiyat sürecine girmiş bir ürünün, tüm niteliklerini gösteren, satıcının ve ürünü teslim alacak kişi ya da kurumun bilgilerini içeren resmî evraktır. Fatura yerine geçmez ancak bazı firmalar ‘irsaliyeli fatura’ düzenleyerek, ürün için tek bir evrak kullanmaktadır.

İSS / İnternet Servis Sağlayıcısı Nedir?

İSS / İnternet Servis Sağlayıcısı, belirli bir ücret karşılığında şirketlere ve kişilere internet bağlantısı sağlayan kurumlardır. Türk Telekom, Turkcell Superonline, Turksat Kablonet gibi firmalar birer internet servis sağlayıcısıdır.

İtibar Yönetimi Nedir?

İtibar Yönetimi, kişi, kurum veya markaların, toplum gözünde pozitif algı oluşturmak amacıyla yaptığı bilgilendirme, kontrol ve yönetim işlemlerinin tümüdür.

J

Jenerik Anahtar Kelimeler Nedir?

Jenerik Anahtar Kelimeler, bir kullanıcının ‘ayakkabı’, ‘koltuk’, ‘dolap’ gibi tam olarak ne aradığını belirli bir şekilde ifade etmeyen anahtar kelimelerdir.

K

Kanal (Channel) Nedir?

Kanal (Channel), bir dijital ortamdan başka bir dijital ortama veri iletmeyi sağlayan teknik yapılardır.

Kapalı Bilgisayar Ağı Nedir?

Kapalı Bilgisayar Ağı, kullanıcıları belirli özelliklere göre sınırlandırılmış, herkese açık olmayan bilgisayar ağlarıdır. ATM ve banka arasındaki gibi yalnızca kimliği doğrulanmış, yetkili cihazlar tarafından kullanılabilen özel bir ağ anlamına da gelmektedir.

Kapıda Ödeme Nedir?

Kapıda Ödeme, online alışverişlerde müşterilere sunulmuş olan, müşterinin ürününü teslim aldığı anda ücreti kuryeye nakit olarak ödediği sistemdir. Bu sistem kredi ya da banka kartı kullanmayan, havale / EFT yöntemlerini tercih etmeyen müşteriler için kolaylık sağlamaktadır.

Karaliste / Blacklist Nedir?

Karaliste / Blacklist, kullanıcıların yanlış yönlendirilmesini ve zarar görmesini önlemek amacıyla oluşturulan ve zararlı kaynakların kullanıcılara ulaşmasını engelleyen sistemdir. Arama motorları, internet servis sağlayıcıları ve çeşitli yazılımlar, bazı web sitelerini, e-posta adreslerini ya da IP adreslerini karalisteye almakta ve kullanıcıların zarar görmesini engellemektedirler.

Kargo Nedir?

Kargo, bir materyal, eşya veya ürünün ticari ya da özel bir amaçla bir lokasyondan başka bir lokasyona taşınması için kullanılan yöntemlerden biridir.

Kargo Takip Sistemi Nedir?

Kargo Takip Sistemi, satışı yapılmış ürünün kargo firmasına teslim edilmesinden sonraki adımları görmeyi sağlayan sistemdir. Gönderinin kaydı esnasında oluşturulan kargo takip numarası müşteri ile de paylaşılır ve müşteri bu numarayla kargo takip sistemi üzerinden sipariş ettiği ürünün teslimat durumunu görüntüler.

Kart Hamili Nedir?

Kart Hamili, belirli bir sözleşme kapsamında hesap kartı ya da kredi kartı verilen kişiye kart hamili denir. Kart hamili, söz konusu kart ile ilgili tüm sorumluluğu üzerinde tutar. Genellikle kart üzerinde kart hamilinin adı da bulunur.

Key Performance Indicator / KPI Nedir?

Key Performance Indicator / KPI, şirketlerin proje, organizasyon, kampanya, ürün ya da hizmetleri ve stratejik hedefleri ile ilgili olarak ne kadar iyi performans gösterdiklerini ölçme için kullanılan yöntemdir. Anahtar performans göstergesi veya temel performans göstergesi olarak da anılmaktadır.

Keyword Stuffing Nedir?

Keyword Stuffing, bir anahtar kelimeyi insanların göremeyeceği ancak botların fark edeceği şekilde, web sitesinin içerisine çokça yerleştirerek yapılan bir tür arama motoru optimizasyonu (SEO) çalışmasıdır. Etik olmayan bir yöntemdir ve Black Hat SEO yöntemi olarak kabul edilir. Arama motoru sonuç sayfasında üst sıralara çıkabilmek için yapılan bu işlem artık arama motorları tarafından kolayca fark edilmekte ve bu yöntemi kullanan site spam olarak işaretlenerek ceza uygulanmaktadır.

Kısmi Sevkiyat Nedir?

Kısmi Sevkiyat, satışı yapılan ürünlerin tek seferde değil, parça parça gönderilmesidir.

Kohort (Cohort) Analizi Nedir?

Kohort (Cohort) Analizi, belirli kriterlere göre ayrılmış müşteri gruplarının yönelimlerini algılayabilmek ve anlamak için yapılan bir grup analizi çalışmasıdır. Bu analiz ile kullanıcıların ilk geldiği günden itibaren, belirli periyotlardaki hareketlerini ve aksiyonlarını gösteren bir rapor elde edilmektedir.

Kredi Kartı Nedir?

Kredi Kartı, bankaların ve bazı finans kuruluşlarının müşterilerine verdiği, genellikle plastik malzemeden üretilen, dijital ortamlara uygun hazırlanmış mali kartlardır. Ödemelerde para yerine geçer, ATM aracılığıyla nakit para çekme imkânı sunar ve e-ticaret sitelerinde online ödeme için kullanılır. Bankaların müşterilerine sunduğu bu kartlar, yapılan harcamanın tek seferde değil de taksitler halinde aylık olarak ödenmesi kolaylığını sağlamaktadır.

Kriptoloji Nedir?

Kriptoloji, çeşitli verilerin belli bir sisteme göre şifrelenmesi, bu mesajların güvenlikli bir ortamda alıcıya şifreli olarak iletilmesi ve iletilmiş mesajın deşifre edilmesini sağlamak amacıyla kullanılan matematiksel şifreleme bilimidir.

KVKK / Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Nedir?

KVKK / Kişisel Verilerin Korunması Kanunu, kişilerin kendi rızalarıyla ya da yasal bir zorunluluk dahilinde paylaştığı tüm verilerinin güvenli bir şekilde depolanması, işlenmesi ve korunmasını sağlayan 6698 sayılı kanundur.

L

Lazy Load Nedir?

Lazy Load, web sitelerindeki görüntülerin eş zamansız olarak yüklenmesidir. Lazy Load tasarım modeli ile, görülen ekranın dışında kalan bölümlerdeki ögeler onlara ihtiyaç duyulana kadar yüklenmezler. Ziyaretçinin fare hareketine göre, sayfanın ilk açılışta görünmeyen kısmı, kullanıcı aşağı indikçe yüklenir.

Listeleme Sayfası Nedir?

Listeleme Sayfası, kategoriler halinde gruplandırılmış olan ürünlerin görüntülendiği filtrelenmiş sayfadır. Listeleme sayfasındaki ürünler genellikle fiyata, puana, satış adedine göre sıralanabilir.

Local Area Network (LAN) Nedir?

Local Area Network (LAN), ‘Yerel alan ağı’ anlamına gelen LAN, sınırlı coğrafi alanda birden fazla cihazın birbirine bağlanmasını sağlayan en küçük temel ağ yapısıdır. Ev, okul, laboratuvar, iş yeri gibi küçük sayılabilecek alanlarda kullanılmaktadır. Bir bilgisayar ve yazıcının ağ bağlantısı bir Local Area Network örneğidir.

Longtail Keyword / Uzun Kuyruklu Anahtar Kelime Nedir?

Longtail Keyword / Uzun Kuyruklu Anahtar Kelime, genellikle üç ya da daha fazla kelimeden oluşan, ana anahtar kelimelere göre daha uzun ve sık kullanılmayan, daha spesifik arama yapan kullanıcıları hedefleyen bir anahtar kelime grubudur. Longtail Keyword bir ürünün rengini, boyutunu, türünü ya da fiyatını içerecek şekilde seçilebilir. ‘Nike kadın spor ayakkabı’ bir Longtail Keyword örneğidir.

M

Mail Client / E-posta Okuyucu Nedir?

Mail Client / E-posta Okuyucu, POP, IMAP, Http gibi farklı protokoller ile e-postalara ulaşımı, gönderimi, depolamayı sağlayan bir programdır. Microsoft Exchange Server, sendmail, qmail gibi MTA destekleri ile kullanılan Outlook, Outlook Express ve Mozilla Thunderbird gibi yazılımlar e-posta programına örnek olarak verilebilir.

Mail Order Nedir?

Mail Order, POS cihazı bulunmayan işletmelerde kullanılan bir ödeme yöntemidir. Pratik bir işlem gibi gözükse de aslında güvenlik açıkları oluşturabilme ihtimali vardır. Çünkü mail order kullanımı için kredi kartı bilgilerinin tahsilatı yapacak kişiye iletilmesi gerekmektedir.

Markalı Anahtar Kelimeler Nedir?

Markalı Anahtar Kelimeler, internet kullanıcılarının aradıkları sayfa, bilgi veya ürüne daha hızlı erişebilmesi için, mevcut genel anahtar kelimelerin markalar ile harmanlanarak hazırlanmasıdır. Örneğin ‘Printer’ genel bir anahtar kelime iken, ‘Canon Printer’ markalı bir anahtar kelimedir.

Marj Nedir?

Marj sözcüğünün kelime anlamı paydır. Ticari işlemde ise, zarar olasılığına karşı ayrılan paya marj denmektedir.

Mesafeli Satış Sözleşmesi Nedir?

Mesafeli Satış Sözleşmesi, e-ticaret sitelerinde gerçekleştirilen ürün ve hizmet satışlarında, tüketicinin online ortamda onayladığı dijital sözleşmedir. Online alışverişlerde yasal olarak kullanılmaktadır. Mesafeli Satış Sözleşmesi örneği indirmek için E-ticaret sitesi için gerekli belgeler sayfasını ziyaret edebilirsiniz.

Mobil Site Nedir?

Mobil Site, bir web sitesinin tasarımı ve boyutunda yapılan değişikliklerle, bilgisayar dışındaki daha küçük ekranlı cihazlar için hazırlanmış şeklidir.

Mobil Ödeme Nedir?

Mobil Ödeme, yapılan harcamanın telefon faturasına yansıtılması yöntemidir. Ayrıca kredi kartı ya da nakit para kullanmaksızın, sadece mobil cihaz yardımıyla yapılan tüm ödemelere de mobil ödeme denmektedir.

Mobil Ticaret / M-Commerce Nedir?

Mobil Ticaret / M-Commerce, cep telefonları, dizüstü bilgisayarlar, tablet gibi aygıtlarda bulunan yazılımlar ve uygulamalarla yapılan ticaret modelidir. Mobil ticaret aracılığıyla insanlar fatura ödeme, ürün veya hizmetlerin alım satımı, rezervasyon yapma, sipariş verme gibi birçok işlemi kolaylıkla gerçekleştirebilmektedir.

Muhasebe Entegrasyonu Nedir?

Muhasebe Entegrasyonu, genellikle e-ticaret sitelerinin satış, stok, cari, fatura, çek, senet, kasa ve banka gibi konulardaki hareketlerinin otomatik olarak mevcut muhasebe programıyla uyumlanmasıdır.

Müşteri İlişkileri Yönetimi / Customer Relationship Management (CRM) Nedir?

Müşteri İlişkileri Yönetimi / Customer Relationship Management (CRM), bir şirketin mevcut ve potansiyel müşterilerle etkileşimini yönetmek için kullanılan bir yazılım sistemidir. Geçmişteki müşteri davranışlarını ve geri bildirimlerini dikkate alarak geliştirilen bir stratejidir.

Müşteri Yaşam Boyu Değeri (MYBD) Nedir?

Müşteri Yaşam Boyu Değeri (MYBD), bir işletmenin tek bir müşteriden, ilişkileri boyunca elde edeceği toplam maddi karşılıktır. Müşteriden beklenen ya da elde edilen kazançtan, müşteri için harcanan giderler düşülerek hesaplanır.

MX (Mail Exchanger) Kaydı Nedir?

MX (Mail Exchanger) Kaydı, gelen elektronik postaları, alıcının e-posta hesabının yer aldığı sunucuya yönlendirme görevinin üstlenen, alan adıyla ilişkilendirilmiş bir DNS kaydı türüdür.

N

Nakit Ödeme Nedir?

Nakit Ödeme, geleneksel ticarette yaygın bir şekilde kullanılan bu ödeme yöntemi, e-ticarette sadece kapıda ödeme seçeneğinde kullanılır. Satın alınan ürün veya hizmet bedeli, banknot ya da madeni paralarla ödenir.

Nakliye Nedir?

Nakliye, bir eşya veya ürünün kargo ile gönderiminin uygun olmadığı durumlarda tercih edilen taşıma yöntemidir. E-ticaret sitelerinde genellikle ürün gönderimi için kargo tercih edilse de, ürün tedarik etmek için nakliye kullanılmaktadır.

NFC (Near Field Communication) Nedir?

NFC (Near Field Communication), ‘Yakın Alan İletişimi’ anlamına gelen, birbiriyle yakın olan cihazların bağlantısını sağlayan iletişim ve transfer teknolojisidir. Wi-Fi ve Bluetooth gibi sistemlerle benzer olsa da, NFC daha yakın mesafe gerektirmektedir. Bir POS cihazı ile temassız ödeme yapılan bir kart arasındaki bağlantı yakın alan iletişimine örnek verilebilir.

NOPcommerce nedir?

NopCommerce, internet üzerinden ürün satışı yapmak isteyen kişilerin kullanabileceği bir açık kaynaklı e-ticaret platformudur. Bu platform, Microsoft’un ASP.NET teknolojisi kullanılarak geliştirilmiş ve veritabanı yönetimi için Microsoft SQL Server kullanılmıştır.

O

Olayla Tetiklenen E-Posta Nedir?

Olayla Tetiklenen E-Posta, belirli bir etkinlik gerçekleştiğinde, bir kullanıcıya veya aboneye bir e-posta gönderilmesi şeklinde kullanılan pazarlama stratejisidir. E-postalar otomatik olarak oluşturulur ve bir satın alma düğmesine tıklamak gibi etkinliklere veya abonenin doğum günü gibi özel günlere dayanarak bir abone listesine gönderilebilir.

Onay Kurumu (Certifying Authority) Nedir?

Onay Kurumu (Certifying Authority), kişilerin kimliğini güvenli olarak belirleyip, elektronik imzalama işlemi yapan ve belgeleyen kurumdur.

Organik Trafik Nedir?

Organik Trafik, web sitelerine, doğrudan arama motoru sonuç sayfasından gelen kullanıcı sayısına göre ölçülen trafik değeridir.

Ortalama Sepet Tutarı / Average Order Value (AOV) Nedir?

Ortalama Sepet Tutarı / Average Order Value (AOV), e-ticaret şirketleri için en önemli metriklerden biri olan AOV, ortalama bir müşterinin, bir alışverişte tek seferde ödediği ortalama ücreti ifade etmektedir. Belirli bir dönemdeki toplam satışın, o dönemdeki toplam sipariş sayısına bölünmesi ile hesaplanır. Örneğin, bir ayda 10.000 TL’lik satış yapan bir e-ticaret sitesi, aynı ay içinde 200 kez sipariş almışsa Ortalama Sepet Tutarı => 10.000/200 = 50 TL’dir.

Oturum / Session Nedir?

Oturum / Session, TCP/IP protokolünde iki veya daha fazla iletişim cihazı arasındaki etkileşimli bilgi alışverişinin sağlandığı, zamanla sınırlı bağlantıyı ifade eden terimdir.

Outsource / Dışarıdan Temin Etmek Nedir?

Outsource / Dışarıdan Temin Etmek, bir işletmenin bazı ürün veya hizmetleri dışarıdan tedarik etmesidir. Örneğin, personelin yemeği, personel taşımacılığı gibi hizmetlerin dışarıdan temin edilmesi operasyonel ya da yönetimsel iş yükünü azaltmaktadır.

Henüz yorum yapılmamış, sesinizi aşağıya ekleyin!


Bir Yorum Ekle

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Konu İle İlgili Diğer Yazılar...